15 вересня «Київські солісти» запрошують на відкриття свого філармонічного сезону і головну його подію – прем’єру в Україні Концерту для альта і камерного оркестру знаменитого композитора Петеріса Васкса, котрий спеціально прибуде до Києва. Соліст і диригент концерту – один із найяскравіших музикантів світу Максим РИСАНОВ.
Його звуть “принцем серед альтистів…” (The New Zealand Herald), “найвеличнішим майстром свого інструменту…” (MusicWebInternational).
Номінант Grammy, альтист і диригент Максим Рисанов зарекомендував себе одним з найяскравіших і харизматичних музикантів світу. Він успішно поєднує кар’єри диригента і соліста, має виступи на найпрестижніших музичних сценах і фестивалях – таких, як BBC Proms, Mostly Mozart Festival, у Верб’є, Зальцбургу, Едінбурзі, Пекіні, Стамбулі, Гонконгу, Берліні.
Як соліст Максим виступав з такими оркестрами і диригентами, як Симфонічний оркестр Бі-Бі-Сі з І.Белоглавеком, Симфонічнимй оркестр Маріїнського театру з В.Гергієвим, Російський національний оркестр з М.Плєтньовим, Симфонічний оркестр Сіетлу з А.Борейком, Оркестр Кастілії і Леону з В.Петренком, Німецький симфонічний оркестр Берліна з Т.Сохієвим, Оркестр Московської філармонії з Ю.Сімоновим, Гюрцених-оркестр з М. Елдером, Симфонічний оркестр Франкфуртського радіо з Ф.Херревеге та багатьма іншими.
Особливе місце в творчості альтиста займає камерна музика. Він грав з Вікторією Мулловою, Гідоном Кремером, Максимом Венгеровим, Мішею Майським, Вадимом Репіним, Огюстеном Дюме, Жанін Янсен, Мартіном Фростом, Вадимом Холоденком.
Максим керував оркестрами: Міланский LaVerdi, Базельский симфонічний, Симфонічний оркестр Кастилії і Ліона, Грузинський національний симфонічний оркестр, Московський камерний оркестр Musica Viva, Оркестр Іспанського радіо (RTVE), Литовський камерний оркестр, Рига Сінфонієтта, Таллінський Камерний Оркестр, Данубія Будапешт.
Захоплення сучасною музикою призвело до співтворчості з різними композиторами, що допомогло значно розширити альтовий репертуар. Максим зіграв прем’єри концертів і п’єс для альта Добринки Табакової, Петеріса Васкса, Рішара Дюбиньона, Валентина Бібіка. Він співпрацює також з Гією Канчелі, Леонідом Десятниковим, Сергієм Ахуновим, Беньяміном Юсуповим, Кшиштофом Пендерецьким, Артемом Васильєвим та Оленою Лангер.
Максим – володар премії Classic FM Gramophone Young Artist of the Year Award 2008, премії BBC New Generation Award 2007-2009, а також лауреат декількох престижних міжнародних конкурсів, серед яких конкурс альтистів в Женеві (2005), конкурс ім. Л. Тертіса (2003), конкурс ім. В. Букки (1995).
Записи Максима багаторазово відзначалися нагородами і номінаціями журналу Gramophone як Editor’s Choice, а також ICMA, ECHO Klassik та очолювали рейтинг iTunesв США. У 2014 році за запис диску з творами Добринки Табакової String Paths (ECM) в якості альтиста і диригента Максим був номінований на Grammy. У 2017-му Onyx випустив подвійний диск з музикою Шуберта і композиторів, яких він надихнув, з диригентською і інструментальною роботою Максима, котрий був означений як «вибір критиків року» в журналі Грамофон.
Максим Рисанов, що народився в українському Краматорську, вчився в Московській ЦМШ (клас М.Сітковської), потім в Гілдхольській школі музики і драми (клас альта у Джона Глікмана, диригування – у Алана Хазелдіна), брав участь у майстер-класах Геннадія Рождєствєнського, Йорма Панули, Олега Каетані, уже більше 20 років живе у Лондоні і грає на інструменті роботи Джузеппе Гваданіні 1780 року, наданому йому Фондом Elise Mathilde.
Більшість людей сьогодні вже не мають переконань, любові та ідеалів. Моя мета полягає в тому, щоб забезпечити їжу для душі, і це те, що я проповідую у своїх роботах. (П.Васкс)
Петеріс ВАСКС – сучасний латвійський композитор, один з найбільш впливових і шанованих європейських композиторів.
Твори Васкса виконують видатні музиканти ХХ-поч.ХХІ століть, серед них – Г.Кремер, Д.Герінгас, С.Сондецкіс, А.Борейко, П.Ярві, Кронос-квартет та інші, вони включаються до філармонійних та фестивальних програм в усьому світі. Відомі балетні постановки на основі симфонічної музики композитора, він є також автором музики для кіно. У 2011 році в Латвії засновано фонд П. Васкса з метою сприяння розвитку сучасної латиської музики. Композитор є Почесним членом Латвійської академії наук (1994), в 1996 визнаний гідним у Відні премії Гердера, тричі – Великої музичної премії Латвії, 2005 року – Каннської класичної премії. В 2001-му прийнятий у Шведську Королівську академію музики.
Петеріс Васкс. Концерт для альта і струнного оркестру.
Композитор написав Альтовий концерт в 2014-2015 р.р.. на замовлення музичного фестивалю в Вейл-оф-Гламоргані (Уельс), Радіо Бі-бі-сі і Філармонічного оркестру Страсбурга. Замовлення було адресовано композитору на прохання альтиста Максима Рисанова, котрий став першим виконавцем твору. Світова прем’єра за участі Максима відбулася 20 травня 2016 року в Уельсі, Національним оркестром Бі-бі-сі Уельсу диригував Едвін Аутвотер.
Про свій твір Васкс розповідає: «Я дуже люблю струнні інструменти. У мене є два скрипкових концерти і два віолончельних, і , нарешті, я наблизився до того, аби написати концерт для альта – для Максима Рисанова. Цей концерт незвичайний за формою – у ньому чотири частини, між якими знаходяться дві сольні каденції альта – два драматичних монологи. Через кантилену, філософію повільних частин я намагався передати message – послання про мир і любов, без котрої людство не може існувати. Не дивлячись на війни, катаклізми, життєві труднощі і трагедії, людина все одно приходить до любові і знаходить її, навіть прощаючись із життям. На смертному ложі вона бачить світло і знаходить божественну любов».
Максим Рисанов зізнався, що це один з найважчих у технічному плані концертів з усих, що йому доводилось грати. «Початкова версія виявилась настільки важкою, що нам з автором довелося її переробити: він редагував партитуру, а я – сольну партію, – розповідав музикант. – Петеріс Васкс пише дуже красиву одухотворену музику, в котрій відображується його величезна любов до природи і людини. В першій частині концерту Васкс змальовує широкі картини природи, у другу вводить мотиви національних латиських танців. Після першої каденції починається третя частина – лірико-драматичний, філософський центр циклу, котрий завершується другою каденцією – сповіддю героя про страждання, що ведуть до неминучого кінця. Однак після оглушливого tutti, як знаменника краху всього, настає надзвичайно гарний Фінал, що відносить до райських кущів. Це примирення, втіха, зустріч із Богом».
(За матеріалами – https://www.viv-arte.ru/kopiya-annotaciya-britten-1?fbclid=IwAR0FqKlow8VuZJ5fZ4_XizUhm_oIs8M64tHyzuyyzuMf5g5GPn5gpdhZVh8)