Київ-Львів-Варшава

 

Завдяки багаторічній творчій співпраці з диригентом Романом Реваковичем (Польща) та польською Фундацією «Pro Musica Viva», Національний камерний ансамбль «Київські солісти» у листопаді 2017 року  матиме концертний тур Київ-Львів-Варшава, де презентуватиме програму із творів В.А.Моцарта, П.Чайковського і В.Сильвестрова. Солістом у цьому проекті виступить знаний піаніст Євген Громов.

Цикл концертів «Київських солістів» під орудою Романа Реваковича із творів українських і польських композиторів по містах України (Дніпропетровськ, Запоріжжя, Харків, Черкаси, Полтава, Кіровоград, Кривий Ріг, Суми, Київ) і Польщі (Варшава, Люблін, Вроцлав, Гданськ) відбувся у 2015-2016 роках:  репрезентувалися дві країни  як мистецькі партнери, котрі мають  свою самобутню і дотичну одна до одної  історію культур.

«Польсько-українські музичні діалоги» — це своєрідне моїх вже багатолітніх зусиль наблизити польську і українську музику. Від пам’ятного «Вечору прем’єр» у Львові 1995 року, з якого народився Фестиваль сучасної музики «Контрасти», де було представлено багато польських творів та польських виконавців, через цикл концертів із музикою Вітольда Лютославського за участю 10 українських симфонічних оркестрів вагомих культурних центрів України у 2013 році до чотирьох фестивалів «Дні української музики у Варшаві» та багатьох інших заходів, що представляли українську музику в Польщі — це ті мости, які завдяки прихильності різних установ та поодиноких осіб вдалося мені збудувати протягом цих вже понад 20 років моєї організаційної та диригентської діяльності.
Хочу особливо виокремити Фестиваль «Контрасти», де на його початках вдалося переломити радянську естетичну парадигму. І хоча не було там у цьому сенсі повного успіху, все-таки візити віртуоза ударних інструментів Станіслава Скочинського, езотеричного композитора Мєчислава Літвінського, Ансамблю «Нонстром», солістів, хору та оркестру Краківської філармонії під диригуванням Кшиштофа Пендерецького, приїзди симфонічних оркестрів з Варшави — оркестру Польського радіо та оркестру “Sinfonia Varsovia” — збудували діапазон, який до сьогодні ставить «Контрасти» серед перших платформ сучасної музики в Україні. Це також місце, де свої естетичні світогляди будували Богдана Фроляк, Богдан Сегін, Михайло Швед, Любава Сидоренко, Золтан Алмаші — сьогодні яскраві українські композитори.
Не можу тут не згадати концертного турне Польського оркестру “Sinfonia Iuventus” в Польщі та Україні, де було виконано твори названих вище та інших українських композиторів, стипендіатів програми польського Міністерства культури та національної спадщини “Gaude Polonia”.

З прекрасним оркестром «Київські Солісти» ми виступили в Польщі з проектом «Концерт української музики — в солідарності з Україною», у наступному турі – виконували твори провідних польських та українських композиторів в дев’яти містах України і представили цю програму в Польщі…

При цій підсумковій згадці хочу ще повернутися до 1991 року, коли у листопаді Український чоловічий хор «Журавлі» з Польщі під моїм диригуванням провів концертне турне у Полтаві, Луганську, Донецьку, Дніпропетровську, Запоріжжі, Кривому Розі, Кіровограді, Черкасах і Києві — напередодні референдуму за Незалежність України та перших президентських виборів. У програмі тих концертів ми висловили фразу, яку і сьогодні як побажання хочу нагадати: «Україно — зростай та міцній!».
  Роман Ревакович.

Роман Ревакович (диригент, Польща) – закінчив Музичну Академію ім. Ф. Шопена у Варшаві за спеціальністю «теорія музики», а згодом диригентський факультет у класі Б. Мадея. Виступав з симфонічними та камерними оркестрами у Польщі, Україні, Білорусі та Росії. Особливою сферою зацікавлення Романа Реваковича є сучасна музика. Разом із Національним Ансамблем солістів “Київська Камерата”, Польським оркестром Sinfonia Iuventus, Національним симфонічним оркестром України і Національною хоровою капелою «Думка» диригент став першим виконавцем творів І. Щербакова, Ю. Ланюка, Е. Сєліцкєго, В.Лютославського, К.Пендерецького, З.Краузе, А.Нікодемовіча, А.Пярта, Б.Фроляк, Б.Сегіна, М.Шведа, О.Шимка та багатьох інших. У 2015 році з Національним Камерним ансамблем «Київські солісти» представив у Польщі програму української сучасної музики. Протягом багатьох років Роман Ревакович як диригент та організатор різних музичних заходів, у тому числі фестивалів, пропагує українську музику у Польщі і польську – в Україні. Чотири рази з великим успіхом реалізував «Дні української музики у Варшаві» в найбільш престижних концертних залах столиці Польщі. Є засновником та головою Фундації “Pro Musica Viva”, що займається промоцією та підтримкою різноманітних музичних ініціатив, членом Товариства імені В. Лютославського та Національної Спілки композиторів України.

Євген Громов (фортепіано) – навчався в Київській спеціалізованій музичній школі ім. М.Лисенка (клас Анатолія Гудька і Наталії Толпиго) та в Національній музичній академії України ім. П.Чайковського (клас Валерія Козлова, Ії Павлової).
Був присутній на майстер-класах та воркшопах композитора Хельмута Лахенмана (Німеччина), композиторів і диригентів П’єра Булеза (Франція), Петера Етвеша (Угорщина) на предмет виконання шедеврів музики ХХ століття і їх власних творів (Люцернська Фестивальна Академія, 2005 – 2007, Швейцарія) .
У репертуарі піаніста – твори Г. Перселла, Й. С. Баха, Г. Ф. Генделя, Ж.-Ф. Рамо, Д. Скарлатті, Ф. Й. Гайдна, В. А. Моцарта, Д. Бортнянського, Л. ван Бетховена, Ф. П. Шуберта, М. Глінки, М. П. Мусоргського, П. І. Чайковського , В. Р. Вагнера, Й. Брамса.
Особливу увагу Громов приділяє музиці XX століття. Серед авторів – Е. Саті, К. Дебюссі, А. Скрябін, А. Шенберг, А. Берг, А. Веберн, М. Равель, Б. Барток, К. Шимановський, Н. Рославец, А. В. Лур’є, А . Мосолов, С. Прокоф’єв, І. Стравінський, Л. Даллапіккола, А. Месьян, А. Жоліве, Д. Кейдж, Е. Картер, М. Фелдман, П. Булез, Л. Беріо, К. Штокхаузен, Г. Уствольська , Е. Денисов, А. Волконський, Н. Каретников, А. Шнітке, А. Кнайфель, Д. Куртаг та ін.
Ініціював та виконав серію фортепіанних концертів – епітафій, підготував і виконав ряд сольних монографічних програм – присвят,а також авторські монографічні програми до ювілеїв Еріка Саті (2010), Модеста Мусоргського (2011), Клода Дебюссі (2012), Ігоря Стравінського (2012) …
Крім того, Євген Громов є автором і виконавцем концептуальних музичних проектів, де звучать рідко виконуються і встановлюються нестандартні зв’язку між музикою різних епох.
Поряд з виконавською діяльністю Громов веде і науково-просвітницьку: разом з композитором Сергієм Пілютіковим прочитав курс лекцій «Музика ХХ століття» ; провів виконавсько-аналітичний майстер-клас на тему «Контрольована алеаторика і принципи її виконавського втілення на прикладі Третьої сонати для фортепіано П’єра Булеза» ; цикл творчих майстерень «Київський авангард 1960-х. Школа Бориса Лятошинського», лекцію “Фортепіанна і симфонічна творчість М. П. Мусоргського”; спільно з Віталієм Годзяцьким виступив з доповіддю про ранній період творчості композитора Володимира Загорцева .
Багаторазово виступав із сольними концертами на різних міжнародних і українських музичних фестивалях. Концертував в Україні, Росії, Білорусі, Польщі, Франції, Італії, Швейцарії, Нідерландах, Німеччині.
Тісно співпрацював з багатьма українськими авторами різних поколінь при підготовці виконання їх фортепіанних композицій (Л. Грабовський, В. Годзяцький, В. Сильвестров, В. Губа, Є. Станкович, В. Загорцев, С. Крутиков, Я. Губанов, А. Щетинський , С. Луньов, В. Польова, Л. Юріна, С. Зажитько).
Здійснив понад 100 світових та українських прем’єр.
Награв на компакт-диски фортепіанні твори Р. Вагнера, А. Шенберга, А. Берга, А. Веберна, Л. Ревуцького, Л. Грабовського, В. Годзяцького, В. Сильвестрова, В. Губи, Є. Станковича, П. Соловкіна , В. Загорцева, С. Крутікова, А. Кнайфеля, П. Булез (ТNC Recording, США).
Лауреат державної премії ім. Льва Ревуцького (1998), премії «StART» (2003).

Отже:

9 листопада – Центральний Будинок архітектора, Київ

12 листопада – Львівська філармонія

14 листопада – Варшавська філармонія