На берегах Дніпра

15 та 16 травня 2021 року  в рамках Днів Європи і фестивалю Anne de Kyiv Fest,   на Михайлівській площі відбулася світова прем’єра балету «На берегах Дніпра». Твір виконав збірний оркестр музикантів Національного президентського оркестру та Національного камерного ансамблю «Київські солісти» під орудою всесвітньо відомого диригента Кирила Карабиця.

Завдяки Кирилу Карабицю, головному диригенту Борнмутського симфонічного оркестру (Велика Британія), який у вільний час вивчав архіви французької бібліотеки,  кияни і гості столиці мали унікальну нагоду почути балет Федора Якименка «На берегах Дніпра», який до цього ніколи не звучав зі сцени.

«За життя композитора його твори виконувалися в Європі, транслювалися на радіостанціях. Але зараз його мало знають і не вивчають, — розповів  диригент Кирило Карабиць. — Справа в тому, що Федір Якименко не мав нащадків. Коли він помер, створили спеціальну комісію, що займалася спадщиною, робила опис. І лише через 30 років ці документи передали в архіви французької бібліотеки. Установа не мала права давати ці твори на копіювання, бо не було його нащадків. Я звернувся до спеціального судового органу, який займається вирішенням таких питань. І мені як українському диригенту, який проживає у Франції, надали можливість використати ці партитури.

Федір Якименко народився у 1876 році у Харкові. Закінчив Петербурзьку консерваторію, навчався у метра композиції Миколи Римського-Корсакова. З 1897 року працював учителем на диригентських курсах Придворної капели. Згодом став директором музичних шкіл у Тбілісі (1901 — 1903 рр.) та в Ніцці (1903 — 1906). У 1914 році його запросили викладати композицію і теорію музики до Санкт-Петербурзької консерваторії (працював до 1923 року). Серед його учнів — видатний композитор ХХ століття Ігор Стравінський. Якраз 2021-го світ відзначає 50 років з його смерті.

«Федір Якименко був високопрофесійною людиною, чудовим композитором, який написав багато творів, пов’язаних з Україною. В музиці Якименка одразу відчуваються українські інтонації, мелодика народних пісень, водночас композитор поєднав Україну з Францією. Його стиль нагадує імпресіонізм, але наш, український», — відзначив Кирило Карабиць.

«Балет ніколи не ставили на сцені. Федір Якименко написав твір найімовірніше для Паризької опери, для видатного українського балетмейстера Сержа Лифаря, якого знав особисто. Так само у Сергія Прокоф’єва є балет „На Дніпрі“, який він також написав спеціально для Лифаря. Сюжет балету як такий невідомий. Він має лише назви частин. Зима, Гра в сніжки, Танець відьми, Інтермедія, Спів русалок, Жалібна арія, Пробудження весни та Хороводи русалок. У балеті взяв участь дитячий хор „Веснівка“. Він виконав спів русалок. Тексти в оригіналі були написані російською, ми переклали українською», — розповів Кирило Карабиць.

В програмі, окрім світової прем’єри балету Якименка, також прозвучали музичний уривок «Вхід богів до Вальгалли» з опери «Золото Рейна» Ріхарда Вагнера, симфонічна поема, присвячена річкам Богемії «Влтава» чеського композитора Бедржіха Сметани, та вальс Йоганна Штрауса «На прекрасному блакитному Дунаї».

Запис події:

 

За матеріалами: Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»